Pergi ke kandungan

Silvia Hauer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Silvia Hauer ialah mezzo-soprano opera Jerman. Ahli ensembel Hessisches Staatstheater Wiesbaden sejak 2015, dia telah melakonkan watak utama seperti Cherubino dalam Le nozze di Figaro karya Mozart, Rosina dalam Il Barbiere di Siviglia karya Rossini, Carmen karya Bizet, dan peranan utama dalam Der Rosenkavalier oleh Richard Strauss. Repertoar konsertnya termasuk Jesus-Passion karya Oskar Gottlieb Blarr dan Verdi's Requiem.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Hauer dilahirkan di Kehl. Dia belajar di Musikhochschule Freiburg dan Universiti Muzik di Vienna. Dia memenangi pertandingan Jugend musiziert. Pada musim 2010–2011, dia muncul sebagai sprite kayu ketiga dalam Rusalka Dvořák di Komische Oper Berlin dan sebagai Bolette dalam Vom Meer [de] di Teater Heidelberg. Pada tahun 2011, beliau memenangi pertandingan Bundeswettbewerb Gesang. Dia kemudiannya menjadi ahli studio Opera Negeri Bavaria sehingga 2013, memainkan peranan seperti Annina dalam La traviata Verdi, Kate Pinkerton dalam Madama Butterfly Puccini, Sandmännchen dalam Hänsel und Gretel karya Humperdinck dan Carolina dalam Elegie für junge karya Henze. Liebende. Dia mengambil bahagian dalam tayangan perdana dunia Widmann's Babylon di sana pada 27 Oktober 2012, dikendalikan oleh Kent Nagano.

Dia pertama kali muncul di Hessisches Staatstheater Wiesbaden pada tahun 2015 sebagai Dorabella dalam Così fan tutte Mozart. Dia menjadi ahli ensemble, dalam peranan seperti Bradamante dalam Alcina karya Handel, Orlofsky dalam Die Fledermaus oleh Johann Strauss, Wanita Kedua dalam Die Zauberflöte Mozart, Hänsel dalam Hänsel und Gretel karya Humperdinck, Olga dalam Tchaikovsky's Floßnhilde dan Second Eugen One. Wagner's Der Ring des Nibelungen, Cherubino di Mozart's Le nozze di Figaro, Emilia di Verdi's Otello dan Suzuki di Madama Butterfly. Pada musim 2018–2019 dia menambah peranan utama pada himpunannya, termasuk Sesto dalam La clemenza di Tito Mozart dan Maddalena dalam Rigoletto Verdi. Musim berikutnya, dia muncul sebagai Mercédès dan watak utama Bizet's Carmen, dan watak utama dalam Der Rosenkavalier oleh Richard Strauss. Pada musim 2020–2021, dia tampil sebagai Rosina dalam Il Barbiere di Siviglia karya Rossini.

Dia merakam pada 2018 Oskar Gottlieb Blarr's Jesus-Passion, dengan Gloria Rehm, Sung Min Song, Johannes Hill, Markus Volpert, dan Bachchor dan Bachorchester Wiesbaden, yang dikendalikan oleh Jörg Endebrock [de].

Pada 3 Oktober 2022, dia adalah pemain solo mezzo-soprano dalam Verdi's Requiem di St. Bonifatius, Wiesbaden, dalam versi untuk ensembel kecil, membuat persembahan dengan soprano Talia Or, Sung Min Song, Johannes Hill dan ahli Hessisches Staatsorchester yang dikendalikan oleh Johannes Schröder. Seorang pengulas berkata bahawa pemain solo lebih bersinar daripada koir.